Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009

"Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ – Sequences" μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2010 σε έξι εκθεσιακούς χώρους της πόλης...



"Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ – Sequences"
Επιμέλεια: Ντένης Ζαχαρόπουλος, Manuela Annibali

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που φέτος συμπληρώνει τριάντα χρόνια από την ίδρυσή του, διοργανώνει εκτενές αφιέρωμα που συνδυάζει μια ακολουθία από διαδοχικές, παράλληλες και αλληλοσυνδεόμενες εκδηλώσεις στο πλαίσιο των επετειακών εορταστικών εκδηλώσεων.

Η Πρώτη Εικόνα σε επιμέλεια του Ντένη Ζαχαρόπουλου που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Centre Régional d’ Art Contemporain Languedoc-Roussillon στη Sète της Γαλλίας, παρουσιάζεται σήμερα στο ΜΜΣΤ. Παράλληλα εγκαινιάζεται στις 11 και 12 Δεκεμβρίου η έκθεση Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ –-Sequences, που απλώνεται και αναπτύσσεται σε έξι μουσεία και ιστορικά μνημεία της πόλης: στο Αρχαιολογικό Μουσείο, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, στο Αλατζά Ιμαρέτ, στο Γενί Τζαμί, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, του οποίου εορτάζονται και τιμώνται τα 30 χρόνια ενεργής προσφοράς στην τέχνη και τον πολιτισμό. Σε δυναμικό διάλογο και συνεργασία με τους πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς θεσμούς της πόλης, η "Κίνηση των Πέντε Μουσείων" (Αρχαιολογικό, Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα του ΑΠΘ, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) επιτρέπει και υποστηρίζει αυτή την ουσιαστική διεύρυνση και διεθνοποίηση της πολιτιστικής και καλλιτεχνικής διάστασης της Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ –Sequences σήμερα ανοίγεται σε ένα ευρύ διεθνές φάσμα καλλιτεχνών και επιμελητών, παλαιότερων και σύγχρονων, συνεχίζοντας με τον τρόπο αυτό το διάλογο ανάμεσα στην τέχνη, τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, τη μουσική, την παράδοση και το νεοτερισμό. Συμμετέχουν 68 καλλιτέχνες από 29 διαφορετικές χώρες με περισσότερα από 100 έργα διάσπαρτα στο πολιτιστικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης. Η έκθεση αυτή ξεκινά από την κατάσταση στην Ελλάδα για να εμβαθύνει και να διευρύνει έναν πολυπολιτισμικό στοχασμό πάνω στην τέχνη του σήμερα στο σύγχρονο κόσμο.

Την επιμέλεια της έκθεσης Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ –Sequences έχουν αναλάβει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος και η Manuela Annibali με την αποφασιστική συνεισφορά της επιστημονικής επιτροπής που αποτελείται από τους : Alanna Heiss, ιδρύτρια του PS1 (Νέα Υόρκη), της Adelina von Fürstenberg, ιδρύτρια και πρόεδρο του ArtfortheWorld (Γενεύη και Μιλάνο), της Noëlle Tissier, ιδρύτριας και διευθύντριας του CRAC (Setè), του Paolo Colombo καλλιτεχνικού συμβούλου του Istanbul Modern (Κωσταντινούπολη), και Vicente Todoli, διευθυντή της Tate Modern (Λονδίνο) –επιμελητές όλοι που γνωρίζουν από καιρό την καλλιτεχνική ζωή της Ελλάδας.

Η έκθεση αυτή αναπτύσσει την αρχική πρόταση που αφορούσε αποκλειστικά 24 Έλληνες καλλιτέχνες (12 άνδρες και 12 γυναίκες) σε διάλογο με το βιβλίο «Τα ρέστα» (1972) του Κώστα Ταχτσή από το οποίο προέρχεται ο τίτλος "Η Πρώτη Εικόνα» που είναι και τίτλος του τελευταίου κεφαλαίου. Οι 24 Έλληνες καλλιτέχνες κι ο επιμελητής είχαν αντιμετωπίσει τη διπολική σχέση μεταξύ του αποσπάσματος και της συνέχειας, του λόγου και της πραγματικότητας, της μνήμης και της αφήγησης, της μορφής και της εικόνας, μέσα στις σύγχρονες εικαστικές γλώσσες.

Η επιλογή του όρου Sequences (ακολουθίες / αλληλουχίες) παραπέμπει στην ιδέα μιας φανταστικής αλυσίδας που συνενώνει τόπους, χρόνους, εμπειρίες, σκέψεις, μνήμες και διαφορετικές ιστορίες. Η λέξη «Sequence» από το Λατινικό όρο sequentia, σημαίνει μια ακολουθία ή μια αδιάκοπη σειρά πραγμάτων και χρησιμοποιείται ως όρος στη λογοτεχνία (πρώτη μορφή κειμένου με ρίμα από την οποία προέρχονται οι σύγχρονες ποιητικές μορφές), στον κινηματογράφο (ένα σύνολο πλάνων που περιλαμβάνει ένα αφηγηματικό επεισόδιο χωρίς αυστηρή χωροχρονική συνέχεια), στη μουσική (οι ακολουθίες που απαντώνται στις απαρχές της πρώτης μουσικής επανάστασης της πολυφωνίας), στα μαθηματικά (η ατέρμονη ακολουθία, ένας τακτικός πίνακας από άπειρα αριθμήσιμα αντικείμενα τα οποία διακρίνονται σε «πρώτο», «δεύτερο», «τρίτο», κ.λ.π.) και στη Λειτουργική (όπου η "ακολουθία" είναι ένας μελοποιημένος ύμνος που ψάλλεται στη θεία Λειτουργία πριν από την ανάγνωση του Ευαγγελίου).

Ο γλωσσικός πλουραλισμός χαρακτηρίζει έντονα την εσωτερική δομή της έκθεσης Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ –Sequences. Έργα καλλιτεχνών με διαφορετική προέλευση και διαφορετική γλωσσική έκφραση συνδιαλέγονται μεταξύ τους σε μια ανέκδοτη και υπέρ-κειμενική προσέγγιση μιας ανακατασκευής της αλήθειας. Τα έργα αυτά απευθύνονται στο θεατή μετά την απομυθοποίησή τους. Τα έργα της έκθεσης προέρχονται κυρίως από ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό και πολλά εκτίθενται για πρώτη φορά. Μέσα από τις διαφορές τους αφηγούνται περισσότερα από τριάντα χρόνια πορείας του διεθνούς πολιτισμού που πέρασε από την Ελλάδα, συνδυάζοντας πολλούς τρόπους έκφρασης (ζωγραφική, βίντεο, εικαστική εγκατάσταση, φωτογραφία, γλυπτική). Τα έργα αυτά αναπτύσσουν μια πλοκή που αναβιώνει την πολυπολιτισμικότητα της ιστορίας και της ζωής της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Για ξεναγήσεις και επισκέψεις επικοινωνήστε με το ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ στα τηλ: 2310 240002 και 2310 281212.

Δεν υπάρχουν σχόλια: