Δευτέρα, 9 Νοεμβρίου 2009

Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ! ΜΙΑ ΟΛΟΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΜΜΣΤ



Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ

Εγκαίνια το Σάββατο 14.11.2009 και ώρα 12:00, παρουσία του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, κ. Γερουλάνου.





Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με το 50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Centre Régional d'Art Contemporain Languedoc-Roussillon, στο πλαίσιο των επετειακών εκδηλώσεων των 30 χρόνων του Μουσείου και των 50 του Φεστιβάλ, παρουσιάζει την έκθεση Η Πρώτη Εικόνα.
Συμμετέχουν οι: Αλέξανδρος Αβρανάς, Αντουανέττα Αγγελίδη, Κατερίνα Αποστολίδου Βαγγέλης Βλάχος, Απόστολος Γεωργίου, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Χριστίνα Δημητριάδη, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Μαρία Ζερβού, Μαρία Κλωνάρη/Κατερίνα Θωμαδάκη, Νίκος Ναυρίδης, Μαρία Παπαδημητρίου, Ηλίας Παπαηλιάκης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ευτύχης Πατσουράκης, Γεωργία Σαγρή, Γιώργος Σαπουντζής, Εύα Στεφανή, Βασιλεία Στυλιανίδου, Αλέξανδρος Τζάννης, Ευανθία Τσαντίλα, Στέφανος Τσιβόπουλος, Δημήτρης Τσουμπλέκας και Γιώργος Χατζημιχάλης.



Η έκθεση συγκεντρώνει έργα 12 γυναικών και 12 ανδρών καλλιτεχνών και επικεντρώνεται παράλληλα σε μερικές ιστορικές παρουσίες με στόχο την καλύτερη ανάγνωση της σημερινής καλλιτεχνικής γραφής και δημιουργίας, βασιζόμενη στη διαφοροποίηση των σχέσεων συνέχειας και ασυνέχειας, αφήγησης και μνήμης, αντικειμένου και προβολής, τρισδιάστατου και δισδιάστατου χώρου, προσωπικού και ιστορικού χρόνου.

Η διαπραγμάτευση της συνέχειας και της ασυνέχειας του λόγου, της μνήμης, της αφήγησης και της σημασίας στοιχειοθετούνται μέσα από τη διανομή και τον καθορισμό των ρόλων στην κοινωνία, στις ανθρώπινες σχέσεις και τον πυρήνα της οικογένειας. Οι ρόλοι του άνδρα και της γυναίκας στην ελληνική πραγματικότητα και η αγωνία που τους συνοδεύει έχουν αποτυπωθεί με σαφήνεια, στο έργο του Κώστα Ταχτσή, και ιδιαίτερα στο κείμενο “ Η Πρώτη Εικόνα” από το οποίο η έκθεση δανείζεται τον τίτλο της.



Η έκθεση μετά από πρόσκληση του Περιφερειακού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης (CRAC) Languedoc-Roussillon παρουσιάστηκε από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο στο Sète της Γαλλίας. Τα έργα των καλλιτεχνών παρουσιάστηκαν σε δύο ενότητες, η μία μέσα στις αίθουσες τη μέρα και η άλλη τη νύχτα, σε έναν θερινό κινηματογράφο που στήθηκε μπροστά στο εκθεσιακό κέντρο. Μέσα συγκεντρώθηκαν κυρίως τα έργα των ανδρών και έξω των γυναικών, αντιπαραθέτοντας τη ζωγραφική και εικονική στάση με την κινηματογραφική κίνηση και αφήγηση. Στη Θεσσαλονίκη η έκθεση περνά σε μια δεύτερη φάση, εσωτερικός και εξωτερικός χώρος μεταφέρονται συνολικά στο εσωτερικό του μουσείου σηματοδοτώντας τη μετατόπιση από το περιβάλλον του νησιού (Sète) στο αστικό κέντρο (Θεσσαλονίκη) όπου το μέσα και το έξω έχει πολύ λιγότερο να κάνει με το κτίριο και το τοπίο, τη μέρα και τη νύχτα, κ.ο.κ. Η πόλη είναι χωρίς θέα, χωρίς προσανατολισμό, χωρίς δεδομένες διαδρομές και “δράση” ανάμεσα στους ρόλους διανέμεται ήδη στο εσωτερικό του σπιτιού, όπου η οικογένεια από μικρογραφία της κοινωνίας συνιστά το κύτταρο ενός χαοτικού και λαβυρινθικού κοινωνικού ιστού. Έτσι, στην έκθεση, άντρες και γυναίκες θα συνυπάρχουν σε ένα συνεχή και ενιαίο χώρο Μουσείου-Σπιτιού. Όπως στην πόλη, εκεί συζούν, αλληλοκαθορίζονται και αλληλοσυγκρούονται. Οι προβολές (συνεχής λόγος) δημιουργούν το ενιαίο και διάχυτο ημίφως φως μέσα στη γενική συσκότιση που επιτρέπει την αναγνώριση των στατικών έργων σα μακρινές σκιές ή όπως ένα παράθυρο που ξαφνικά φωτίζεται (ασυνεχής λόγος). Τα έργα εναλλάσσονται από την κίνηση και την αφήγηση σε σταθμούς ανάμνησης και τόπους μνήμης. Όπως μια δράση που έχει ήδη πραγματοποιηθεί, τα έργα λειτουργούν σαν απόμακρη αναλαμπή μέσα ή έξω από το σπίτι, σαν σκηνές που μπορεί κανείς να δει μέσα ή έξω από το παράθυρο, που στην προκειμένη περίπτωση ορίζουν ανάλογα οι προβολές ή τα αντικείμενα. Η σχέση του εξωτερικού και του εσωτερικού χώρου σε ένα αστικό περιβάλλον είναι όπως και οι ρόλοι, ανταλλάξιμη και ορίζεται μέσα στην έκθεση σαν μια σχέση παραθύρων που ανοίγουν ή που κλείνουν. Τα παράθυρα ξεχωρίζουν δύο χώρους ενώνοντας τους είτε ανοίγοντας είτε κλείνοντας, είτε φωτίζοντας είτε τραβώντας την κουρτίνα. Επιτρέπουν έτσι, μόνο τη θέαση αποσπασματικών όψεων αλλά και τη συνέχεια ενός ενιαίου χώρου της σημασίας. Η έκθεση Η Πρώτη Εικόνα στη Θεσσαλονίκη ενεργοποιεί το κοινωνικό και λογικό παράδοξο που φέρει την εσωστρέφεια να μεταβάλλεται σε εξωστρέφεια, μετατρέποντας παράλληλα τη θεωρητική διανομή των συμβολικών ρόλων του άντρα και τη γυναίκας, σε ανοιχτή κοινωνική διαπραγμάτευση όπου ο καθένας μοιράζεται το φως και το σκοτάδι και προτείνει τις δικές του διαφορές αντί όποιας συμβατικής ταυτότητας. Το σπίτι όπως και το μουσείο φέρουν πληθώρα βιωμάτων, λόγων και χρήσεων και συνιστούν μαζί τον ανοιχτό χώρο όπου άνθρωποι και έργα διακρίνονται για τις διαφορετικότητές τους και την πολλαπλότητα των γλωσσών και ιδιωμάτων που τους φέρνουν κοντά, αλλά και για τη μοναδικότητα κάθε εικόνας που θεμελιώνει την ιδιαιτερότητα της κάθε ζωής γινόμενη η πρώτη εικόνα.



Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε επιμέλεια του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΜΜΣΤ κ. Ντένη Ζαχαρόπουλου από τις 14 Νοεμβρίου 2009 έως τις 31 Ιανουαρίου 2010. Μια δεύτερη ενότητα, που συντονίζουν η Manuella Annibali και ο Ντένης Ζαχαροπουλος συγκεντρώνει προτάσεις από διεθνώς διακεκριμένους επιμελητές (Paolo Colombo, Alanna Heiss, Vicente Todoli, Adelina von Fürstenberg, Noëlle Tissier) που θα παρουσιαστούν από τις 11 Δεκεμβρίου έως τις 31 Ιανουαρίου 2010 σε τέσσερα μουσεία της Θεσσαλονίκης (Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης) και σε ιστορικούς εκθεσιακούς χώρους της πόλης (Γενί Τζαμί, Αλατζά Ιμαρέτ) επ' ευκαιρία των 30 χρόνων του Μουσείου. Οι εκθέσεις αυτές συγκεντρώνουν έργα σημαντικών ξένων καλλιτεχνών με στόχο να διευρύνουν, να διαφοροποιούν και να συμπληρώνουν την πολυδιάστατη και πολλαπλή σημασία και άποψη της έννοιας της Πρώτης Εικόνας ξαναδιαβάζοντάς την μέσα από άλλες, διαφορετικές κοινωνίες, ευαισθησίες κι εκφράσεις, τιμώντας παράλληλα τον πολλαπλό ρόλο του μουσείου, τη σχέση του με τον συνεχή και ασυνεχή λόγο και τις εναλλαγές των ρόλων και της φύσης τους, που ενσαρκώνει κάθε φορά όταν υπηρετεί το σκοπό του.



Διάρκεια : 14 Νοεμβρίου 2009 έως 31 Ιανουαρίου 2010



Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Centre Régional d’Art Contemporain Languedoc-Roussillon.

Στο πλαίσιο του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης



Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 30 ΧΡΟΝΙΑ

www.mmca.org.gr Εγνατία 154, 546 36 Θεσσαλονίκη

Τ: 2310 240002, 2310 281212, F: 2310 281567 E: mmcart@mmca.org.gr www.mmcart.blogspot.com

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο: 10.00-18.00 / Τετάρτη : 10.00-22.00, Παρασκευή : 10.00-19.00

Κυριακή : 11.00-15.00, Δευτέρα κλειστά

Ξεναγήσεις και Εκπαιδευτικά Προγράμματα μετά από συνεννόηση

Δεν υπάρχουν σχόλια: